fbpx

Satanów - Kościół pod wezwaniem Trójcy Świętej

Satanów

 

Kościół pod wezwaniem Trójcy Świętej

foto: Petro Vlasenko

Satanów, mko nad Zbruczem, stanowiącym granicę pomiędzy gub. podolską a Galicyą, pow. proskurowski, okr. poL, parafia, st. poczt. i sąd w miejscu, gm. Juryńce, o 60 w, od Kamieńca i Proskurowa a 30 w. od Wołoczysk st. dr. żel. i telegr. . Mko leży w dolinie, okolone zewsząd wzgórzami okrytemi lasem i otoczone przedmieściami i sadami. Ma 454 dm. , po większej części drewnianych 157 na prawie własności i 297 na prawach czynszowych, 3042 mk. , w tej liczbie 1815 żydów, 2 cerkwie murowane w mieście i 3 na przedmieściach, kośc. par. katol. , kapl. cmentarna, synagoga ze wspaniałem plaskiem sklepieniem, nakształt baszty, 7 domów modlitwy żydowskich; zarząd policyjny stan dla gmin Juryńce i Sarnów, sąd pokoju, inkwirent sądowy, szkoła ludowa jednoklasowa, st. poczt. , punkt przechodni pograniczny, przez który w 1876 r. wywieziono zboża za 52, 521 rs. Znajduje się tu apteka, 2 lekarzy, 100 rzemieślników, 81 sklepów, 2 młyny, browar, gorzelnia obecnie nieczynna, garbarnia, cegielnia. W mieście odbywa się 9 jarmarków dorocznie oraz 26 targów. Ziemi dworskiej w całym kluczu Satanowskim jest 5464 dzies. Mieszkańcy zajmują się szyciem kożuchów i wyprawą skór. Miasteczko całe opasane było murem i wałami, które w części się zachowały; zamek miał kształt twierdzy. Przed bramą Grodecką stoi na słupie murowana figura Pana Jezusa płaczącego nad Jerozolimą, a w samem mieście blisko kościoła statua N. M. P. na ciosowej kolumnie 12 stóp wysokiej, z różnemi nieczytelnemi dziś napisami, oprócz wyrazów u góry Culpae non pietatis opus i roku 1744. Podług Marczyńskiego w magistracie tutejszym przechowywały się akta miejskie i dwa miecze do wymiaru sprawiedliwości, jeden dla chrze. drugi dla żydów, zwany koszernym; scian, obecnie niema tu ich jednak. (…) Kościół par. katol. p. w. św. Trójcy, wymurowany w gotyckim stylu, na miejscu dawnego drewnianego, wzniesionego jeszcze w 1581 r. przez Kostków podług Marczyńskiego, i przez nich hojnie uposażonego. Par. katol. , dekanatu proskurowskiego, ma 4932 wiernych, w następujących miejscowościach 8. , Aleksandrówka, Bębnówka, Bohosłówka, Borszczówka, Horbanówka, Iwańkowce, Juryńce, Kręciłów, Księżówka, Kurówka, Martynkowce, Pokrówka, Radkowioa, Satanówka, Spasówką, Turczyńce, Wierzchowce Zwierzchowce, Wojtowin, Zabielany i Żaglówka. (…) Katarzyna Sieniawska energicznie zajęła się podźwignięciem majętności swoich, zniszczonych przez Tatarów. Ona to kościół wybudowany przez Kostków i szpital znacznemi funduszami opatrzyła i miastu na zamku brzeżańskim dnia 30 marca 1641 r. takowy udzieliła przywilej Ponieważ wszystkie rzeczy, jako porządkiem w swej całości zatrzymane bywają, tak też bez niego odmianie podledz i upadać muszą przeto i ja, chcąc miasto moje dziedziczne we wszelakim porządku zachować, i żeby mieszkańcy i obywatele tameczni, w prawach i wolnościach swoich żyjąc, byli w nich zatrzymani, za prośbą ich usilną, którą do mnie wnieśli, skłoniłam się do tego widąc rzecz słuszną i do zachowania całości ich potrzebną, abym im pozwoliła, jakoż niniejszym przywilejem pozwalam i potomkom ich wiecznemi czasy, aby się prawem magdeb. sądzili, i wszystkie sprawy także i porządek prawem mageburskiem, zwyczajem innych miast w koronie polskiej odprawowali jednakże prawu memu dziedzicznemu i potomkom moim nie derogując. Sądy jednak sposobem takim odprawiać się mają, najprzód u wójta, który z ramienia mego i potomków moich podany będzie, stamtąd u sądu radzieckiego, a potem w zamku u namiestnika mego Satanowskiego, skąd apelacya do mnie i potomków moich ma we wszystkich sprawach być, dla otrzymania ostatniego dekretu itd. W dalszym ciągu potwierdza jarmarki nadane przez Zygm. Augusta, nakazuje opatrywać wały około miasta, dawać straż do zamku, jako w mieście na inkursye nieprzyjaciół krzyża św. wystawionem i armatę zwyczajną, to jest hakownice, szmigownice, prochy i ołów dostarczać, nakoniec ustanawia wszelkie powinności i podatki. (…) Córka Czartoryskich Elżbieta Lubomirska wzięła majętność tę w posagu i oddała córce swej Aleksandrze Stanisławowej Potockiej, po niej odziedziczyła ks. Romanowa Sanguszkowa, ta zaś przekazała córce swej a dzisiejszej właścicielce Maryi Potockiej, żonie b. namiestnika Galicyi hr. Alfreda Potockiego. W skutek przeprowadzenia granicy od Galicyi, miasto zaczęło upadać. Była tu dawniej przez pewien czas komora pograniczna, obecnie zniesiona. Ks. Roman Sanguszko utrzymywał tu liczne stado koni arabskich. O 2 w. na płd. od S. , nad Zbruczem, znajduje się monaster męzki p. w. św. Trójcy, niewiadomo kiedy założony. Istniał on już w 1600 r. ; w 1707 r. przeszedł we władanie unitów a po 1793 roku przywrócony został prawosławnym. Jeden z unickich igumenów, zarządzających monastrem Satanowskim, Modest Silnicki w 1770 r. począł pisać pamiętnik o przeszłości monasteru, który następcy jego doprowadzili do 1793 r. Pamiętnik ten, znajdujący się obecnie w bibliotece Ossolińskich we Lwowie Nr. 2106, pisany po polsku, złożony jest z 56 arkuszy in fol. i nosi tytuł Xięga historyi monasteru Satanowskiego, zakonu św. Bazylego w prowincyi Ruskiej r. 1770 die 5 miesiąca czerwca sporządzona. Do księgi tej dołączono 17 arkuszy cyrkularzy i rozporządzeń prowincyałów. Prof. uniwersytetu kijowskiego Wł. Antonowicz podał streszczenie tych pamiętników, najprzód w artykule pomieszczonym w Kijewakoj Starinie 1882 r. , luty a następnie w Monografiach do historyi zachodniej i płd. zachodniej Rusi Kijów 1885, t. I, 345 351. Z artykułu tego przytaczaliby ciekawsze szczegóły W 1770 r. niektórzy mnisi pamiętali jeszcze, że u podnóża góry, na której stoi teraźniejszy monaster, był drewniany kościół, rozebrany w 1774 r. z przyczyny starości; na wieży jego oznaczony był rok 1600; po nim pozostały podziemia wyżłobione w skale. W czasie panowania w S. Turków 1672 1699 monaster istniał ciągle; z tych czasów mnisi pamiętali igumena Izaaka Rudyka zm. w 1701; w 70 lat później pokazywali jabłoń przez niego zasadzoną. Następcą jego był Sylwester, który utonął w Zbruczu, o czem świadczył napis na krzyżu kamiennym, postawionym na jego mogile w ogrodzie klasztornym. Po jego śmierci klasztor przeszedł we władanie unitów, pierwszym igumenem których był Bartłomiej Chołodziński. W czasie napadu Tatarów o. Bartłomiej był ściętym w cerkwi, w czasie odprawiania nabożeństwa. Za jego rządów Piotr W. , wracając z nad Prutu, bawił przez kilka dni w S. u hetmana Adama Sieniawskiego, przyczem zwiedził monaster, powitany mową przez jeromonacha Józefa Czyżewskiego. Czyżewski znany był jako wyborny kaznodzieja, w skutek czego miał wielkie wpływy u hetmana, od którego otrzymał dla klasztoru ogród i do 200 dz. ziemi, a także wolny wręb w lasach dworskich. Następnie pamiętniki wspominają 4 igumenów Leona Ordyńskiego, Mojżesza Stopczańskiego, Dobrzańskiego i Dyonizego Wiszniewskiego, nie podając żadnych prawie szczegółów. Od 1732 do 1762 r. igumenem był Waarłam Sawicki, człowiek czynny, energiczny; on to z zebranych ofiar wymurował teraźniejszą cerkiew, ukończoną w 1774 r. , a następnie postawił dwupiętrowy budynek na klasztor. Po przeniesieniu Sawickiego do Uniewa, nastąpił po nim Bonifacy Rychłowski 1762 1765, lecz w 1765 r. znowu wrócił Sawicki i tu zmarł w 1766 r. Następcą jego był Modest Silnicki 1766 1771, który zebrał powyższe wiadomości i zaczął pisać pamiętnik. Przy nim Mikołaj Potocki, ststa kaniowski, ofiarował na klasztor 30, 000 złp. Wspomina on o dżumie silnie grasującej nu Podolu w r. 1770, ofiarą której padło 6 mnichów i do 150 włościan należących do klasztoru. Po przeniesieniu Silnickiego do Kamieńca, igumenem był Anatol Wodliński 1771 1772, który drobiazgowo zapisywał ofiary na klasztor i rozporządzenia prowincyała. Po nim był igumenem. Konstanty Ułasewicz od 1772 1775, przeniesiony do Lublina, a na jego miejsce naznaczony Leon Zasławski 1776 1777. Przy nim klasztor Satanowski przeznaczono na więzienie dla mnichów, skazanych na dożywotnio odosobnienie. Kopię powyższego rozporządzenia igamen wniósł do pamiętnika, w którym znajduje się szczegółowy opis celi przeznaczonej dla mnicha skazanego na zamu rowanie. Cela wkrótce została zajęta przez jeromonacha Filimona Wituszyńskiego, zbiega z klasztoru, skazanego na dożywotnie więzienie. D. 12 paźdz. był on wprowadzony do celi, według instrukcyi, po odbytem pogrzebowem nabożeństwie i żywcem zamurowany; zostawiono tylko mały otwór, przez który otrzymywał pokarm, spowiadał się i komunikował. W następnych latach nie ma żadnej o nim wzmianki w pamiętnikach. Po Zasławskim nastąpił Ambroży Gnatowicz 17771785. Wspomina on o zawaleniu się wieży klasztornej; o sprawieniu srebrnej sukni na obraz; o odlaniu dzwonu 38 1 2 pudów ważącego, przez Bazylego Ostrowskiego z Czarnego Ostrowia; o dżumie i szarańczy w 1782 r. ; o wizycie Stanisława Augusta w Wiszniowcu; na koniec o śmierci Mikołaja Potockiego, znanego awanturnika, a dobrodzieja klasztorów unickich. Po przeniesieniu Gnatowskiego do Milcza nastąpił Ipacius Kuchalski 1785 1788. Z jego czasów jest wzmianka o śmierci generała zakonu bazylianów Józefa Morgulca 1786 i o wzięciu Chocima przez wojska austryackie i ruskie. W końcu jowialny mnich zamieszcza dwuwiersz Dzban gdy wypił wieczorem, rano bolał Janek; Wolałby sto wieczorów, niźli jeden ranek. Mihi hoc aplicui p. Hipatius Kuchalski. Następca jego Onufry Tuczański 1789 1793 notuje, że kapitan wojsk ruskich Hin, odbierał przysięgę od mnichów na wierność cesarzowej Katarzynie, a 16 lipca naznaczony nowy igumen Benedykt Oraczewski, przy którym kończą się pamiętniki. (SGKP)

 

MIEJSCOWOŚCI:

Aleksandrówka, Bębnówka, Bohosłówka, Borszczowka, Horbanówka, Iwankowce, Jurzyńce, Kręciłow, Księżuwka, Kurówka, Martyńkowce, Pokrówka, Radkowica, Satanów, Satanówka, Spasówka, Turczyńce, Wajtowina, Zwierzchowce, Żaglowka

 

м-ко, Сатанів, сс. Богослівка, Борщівка, Бубнівка, Війтовина, Жаглівка (Шалівка), Зверхівці, Іванківці, Курівка, Липівка, Мартинківці, Олександрівка, Покровка, Радківці, Сатанівка, Слобідка Сатанівська, Спасівка, Турчінці, Христівка, Юридика Сатанівська (Ксьондзівка), Юринці та ін.

 

Księgi metrykalne znajdują się w Archiwach:

DAChmO – Państwowe Archiwum Obwodu Chmielnickiego

DAZhO - Państwowe Archiwum Obwodu Żytomireskiego

Archiwum

Rok

Chrzty

Śluby

Pogrzeby

DAZhO

1795-1828

178-51-137

178-51-137

178-51-137

DAZhO

1829-1838

178-51-337

178-51-337

178-51-337

DAZhO

1837

178-51-404

178-51-404

178-51-404

DAZhO

1838

178-51-414

178-51-414

178-51-414

DAZhO

1839-1847

178-51-435

178-51-435

178-51-435

DAChmO

1839-1847

 

 685-2-993

 

DAChmO

1848-1850

 685-2-994

   

DAChmO

1853

 685-4-190

 685-4-190

 685-4-190

DAChmO

1855

 685-2-1000

 685-2-1000

 685-2-1000

DAChmO

1860-1865

17-1-400

   

DAZhO

1862

178-51-611

178-51-611

178-51-611

DAChmO

1866

 685-2-1013

 685-2-1013

 685-2-1013

DAChmO

1867

 685-2-1014

 685-2-1014

 685-2-1014

DAChmO

1868

 685-2-1015

 685-2-1015

 685-2-1015

DAChmO

1869

 685-2-1016

 685-2-1016

 685-2-1016

DAChmO

1870

 83-1-9

 83-1-9

 83-1-9

DAChmO

1871

 83-1-10

 83-1-10

 83-1-10

DAChmO

1872

 685-6-9

 685-6-9

 685-6-9

DAChmO

1873

 685-6-11

 685-6-11

 685-6-11

DAChmO

1874

 83-1-11

 83-1-11

 83-1-11

DAChmO

1875

 685-6-14

 685-6-14

 685-6-14

DAChmO

1876

 685-6-17

 685-6-17

 685-6-17

DAChmO

1877

 685-6-21

 685-6-21

 685-6-21

DAChmO

1878

 685-6-25

 685-6-25

 685-6-25

DAChmO

1879

 685-6-29

 685-6-29

 685-6-29

DAChmO

1880

 685-6-35

 685-6-35

 685-6-35

DAChmO

1881

17-1-401

17-1-401

17-1-401

DAChmO

1882

17-1-402

17-1-402

17-1-402

DAChmO

1883

17-1-403

17-1-403

17-1-403

DAChmO

1884

17-1-404

17-1-404

17-1-404

DAChmO

1885

17-1-405

17-1-405

17-1-405

DAChmO

1886

17-1-406

17-1-406

17-1-406

DAChmO

1887

17-1-407

17-1-407

17-1-407

DAChmO

1888

17-1-408

17-1-408

17-1-408

DAChmO

1889

17-1-409

17-1-409

17-1-409

DAChmO

1890

17-1-410

17-1-410

17-1-410

DAChmO

1891

17-1-411

17-1-411

17-1-411

DAChmO

1892

17-1-412

17-1-412

17-1-412

DAChmO

1893

17-1-413

17-1-413

17-1-413

DAChmO

1894

17-1-414

17-1-414

17-1-414

DAChmO

1895

17-1-415

17-1-415

17-1-415

DAChmO

1896

17-1-416

17-1-416

17-1-416

DAChmO

1897

17-1-417

17-1-417

17-1-417

DAChmO

1898

17-1-418

17-1-418

17-1-418

DAChmO

1899

17-1-419

17-1-419

17-1-419

DAChmO

1900

17-1-420

17-1-420

17-1-420

DAChmO

1901

17-1-421

17-1-421

17-1-421

DAChmO

1902

17-1-422

17-1-422

17-1-422

DAChmO

1903

17-1-423

17-1-423

17-1-423

DAChmO

1904

17-1-424

17-1-424

17-1-424

DAChmO

1905

17-1-425

17-1-425

17-1-425

DAChmO

1906

17-1-426

17-1-426

17-1-426

DAChmO

1907

17-2-114

17-2-115

17-1-426, 17-2-115

DAChmO

1908

17-2-115

17-2-115

17-2-115

DAChmO

1909

17-2-116

17-2-116

17-2-116

DAChmO

1910

17-2-117

17-2-117

17-2-117

DAChmO

1911

17-2-118

17-2-118

17-2-118

DAChmO

1912

17-2-119

17-2-119

17-2-119

DAChmO

1913

17-2-120

17-2-120

17-2-120

DAChmO

1914

17-2-121

17-2-121

17-2-121

DAChmO

1915

17-2-122

17-2-122

17-2-122

DAChmO

1916

17-2-123

17-2-123

17-2-123

DAChmO

1917

17-2-124

17-2-124

17-2-124


Opisanie Kościoła:

1804-1805, 1817: 17-1-398

Indeksy zapisów metrykalnych:

Geneteka

Metryki-Wolyń

 

Moja kolekcja kopii ksiąg metrykalnych